Ετικέτες
ΑΡΘΡΑ
(297)
ΧΙΟΥΜΟΡ
(228)
VIDEO
(213)
PHOTO ART
(118)
ΦΩΤΟ
(107)
XIOYMOP
(101)
ΜΟΥΣΙΚΗ
(100)
Greek Dolls
(76)
NUDES
(70)
Η γυναίκα του μήνα
(55)
Sport
(51)
ECONOMY
(46)
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
(20)
ΤΑΙΝΙΕΣ
(19)
ΑΤΑΚΕΣ
(12)
TRIKALA PHOTOS
(11)
Φωτογραφιες που εμειναν στην ιστορια.
(11)
Greek Photographers
(8)
SPORTS PHOTOS
(7)
ΓΝΩΜΙΚΑ
(7)
PHOTOSTORY
(6)
Pirelli Ημερολόγιο
(5)
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΤΟ ΧΡΗΜΑ ΩΣ ΧΡΕΟΣ
(5)
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΙΑΜΠΑΣΑΚΟΣ
(3)
ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΟΡΝΑΛΗΣ
(2)
BOOKS
(1)
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ 50 χρόνια Ράλι
(1)
Τρίτη 27 Μαΐου 2008
Διακοπές! Πρακτικές συμβουλές γιια καλύτερες φωτογραφίες
Ήδη μπήκαμε πανηγυρικά στην εποχή των καλοκαιρινών διακοπών. Ευκαιρία να ξεκουραστούμε, να δραπετεύσουμε από την καθημερινότητα και να ταξιδέψουμε μέσα και έξω από τα όρια της Ελλάδας.
Οι διακοπές μας δελεάζουν ν’ απαθανατίσουμε προσωπικές στιγμές και γραφικά μέρη, ανθρώπους και φύση, παραστάσεις που θέλουμε να κρατήσουμεγια πάντα. Μπροστά στο θαυμαστό κόσμο των οπτικών ερεθισμάτων λίγοι είναι εκείνοι που δεν θά θελαν να καταγράψουν τις μοναδικές στιγμές του καλοκαιριού με μια φωτογραφική μηχανή. Τη στιγμή μάλιστα που η ψηφιακή φωτογραφία έχει να προσφέρει τόσες και τόσες ευκολίες, έχει καταργήσει τη δέσμευση του κόστους των αναλώσιμων και ενθαρρύνει τους χρήστες να φωτογραφίζουν περισσότερο, να είναι πιο παραγωγικοί και δημιουργικοί. Θά ταν ασυγχώρητη παράλειψη λοιπόν να μην αξιοποιηθεί η ευκαιρία των διακοπών για να τραβήξει ο καθένας τις δικές του αναμνηστικές φωτογραφίες αλλά και εικόνες με περισσότερες αξιώσεις.
Η προετοιμασία
“Των φρονίμων τα παιδιά ετοιμάζουν έγκαιρα το φωτογραφικό εξοπλισμό τους.” Δεν αρκεί η όρεξη για περιπέτεια και αρκετά κλικ της μηχανής για να μαζευτεί ένα αξιόλογο φωτογραφικό υλικό, όσες ομορφιές και αν έχει ο τόπος. Χρειάζεται να οργανωθούμε, ν’ αξιολογήσουμε εκ των προτέρων τι υλικό θα συγκεντρώσουμε, να επισκεφθούμε και για δεύτερη φορά μέρη και τοποθεσίες που μας άρεσαν για ακόμη καλύτερες λήψεις.Story-board: Συστήνουμε να κάνετε την πρώτη γνωριμία με τον προορισμό σας διαβάζοντας βιβλία, τουριστικούς οδηγούς ή φωτογραφικά λευκώματα σχετικά με την περιοχή. Όσα πιο πολλά γνωρίζετε για τις ιδιαιτερότητες, τις συνήθειες και τον τρόπο ζωής των κατοίκων, την ιστορία, τα μνημεία, τις καιρικές συνθήκες κτλ. τόσο πιο προετοιμασμένοι θα ξεκινήσετε το ταξίδι. τυποποιημένη άποψη περί τουριστικών εικόνων, βλέποντας τι υπάρχει και προσπαθώντας ενστικτωδώς να δώσετε κάτι καινούριο. Συγχρόνως θα καθοδηγηθείτε λίγο ως προς το αποτέλεσμα που θα θέλατε να επιτύχετε και τα θέματα πάνω στα οποία θα συγκεντρωθείτε περισσότερο, όπως πχ. στην καταγραφή της κοινωνίας και στα πορτρέτα των ανθρώπων, στην παρουσίαση της ομορφιάς της χώρας, της φύσης κτλ.
Ο φωτογραφικός εξοπλισμός
Απαραίτητη προϋπόθεση πριν ξεκινήσουμε το ταξίδι είναι να εξοικειωθούμε με τον φωτογραφικό εξοπλισμό που θα μας συνοδέψει. Όσο πιο πολύπλοκη είναι μία μηχανή τόσες περισσότερες λεπτομέρειες πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας. Το βιβλίο με τις οδηγίες χρήσης είναι πολύ σημαντικό βοήθημα, ακόμα και όταν πιστεύουμε ότι γνωρίζουμε το κάθε τι. Όταν ο εξοπλισμός είναι καινούριος ή δανεικός χρειάζεται εξάσκηση πριν από το ταξίδι. Όχι μόνο για να μάθουμε πώς δουλεύει, αλλά και για να αξιολογήσουμε κάποιες δοκιμαστικές φωτογραφίες και να διδαχτούμε από τα λάθη μας. Και γεννιέται εύλογα η ερώτηση: ποιός είναι ο εξοπλισμός που θα συνοδέψει τις διακοπές μας;
Η φωτογραφική μηχανή
Στο μέσο ερασιτέχνη έχει επικρατήσει πλέον η ψηφιακή κόμπακτ. Είναι εύχρηστη, χωράει σε κάθε τσάντα και χάρη στην εξέλιξη της τεχνολογίας παρουσιάζει πολύ καλά αποτελέσματα. Οι μανιώδεις ή ενθουσιώδεις αν θέλετε, φωτογράφοι προτιμούν τις DSLR που αναμφισβήτητα προσφέρουν περισσότερες δυνατότητες και ευελιξία, ιδιαίτερα επειδή μπορούν να δεχθούν διαφορετικούς φακούς, φλας κλπ αξεσουάρ.
Η φωτογραφική τσάντα
Για να προστατευτεί ο φωτογραφικός εξοπλισμός από χτυπήματα, πεσίματα, σκόνες και νερά πρέπει να τοποθετείται σε μία ειδική, αδιάβροχη και ενισχυμένη τσάντα, με χώρο για τα διάφορα αξεσουάρ. Σημαντικό είναι να κρεμιέται η τσάντα στον ώμο με ένα άνετο, πλατύ ιμάντα. Μερικές τσάντες μετατρέπονται σε σακίδιο για μεγαλύτερες πεζοπορίες. Μία δεύτερη, μικρότερη τσάντα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κοντινές εξορμήσεις αλλά και για να μη κεντρίζει το ενδιαφέρον ύποπτων ατόμων. Η φωτογραφική τσάντα δεν πρέπει να εκτείθεται στον ήλιο και την υγρασία. Για ακόμα μεγαλύτερη προστασία του εξοπλισμού σας μπορείτε
να τοποθετήσετε στην τσάντα ένα σακκουλάκι silica gel το οποίο απορροφά την υγρασία.
Λίστα εξοπλισμού
Το σετ που θα προκύψει εξαρτάται από τις ανάγκες και προτιμήσεις του ταξιδιώτη.
Ας δούμε μια πλήρη πρόταση για τον σοβαρό φωτογράφο που έχει reflex μηχανή. Eξυπακούεται ότι όποιος προτιμάει compact μηχανή έχει λιγότερα πράγματα να κουβαλήσει.• Φωτογραφική μηχανή (αφού προηγηθεί έλεγχος σωστής λειτουργίας)
• Σετ φακών ανάλογα με τις προτιμήσεις (σταθερής εστιακής απόστασης ή zoom)
• Προστατευτικά φίλτρα φακών πχ. φίλτρο UV
• Καπάκια φακών
• Παρασολέιγ
• Μπαταρίες για την μηχανή, το φλας κλπ. Πάντοτε πρέπει να υπάρχουν εφεδρικές.
• Πανάκι και βουρτσάκι (blower brush)
• Θήκες για τους φακούς
• Μονόποδο ή τρίποδο
• Ντεκλανσέρ
• Γκρι κάρτα
• Φωτόμετρο χειρός
Ασφάλεια
• Ποτέ μην κρεμάτε την φωτογραφική σας τσάντα πάνω από μια άδεια καρέκλα στο εστιατόριο. Όταν την τοποθετείτε στο πάτωμα φροντίστε να τυλίγετε το πόδι σας με
το λουράκι. • Την ώρα που φωτογραφίζετε ή κινείστε
να την κρατάτε πάντοτε πολύ κοντά σας και κλειστή.
• Σε πιο “επικίνδυνες” περιοχές χρησιμοποιήστε μη επώνυμες τσάντες που δεν τραβάνε την προσοχή.
• Ποτέ μην αφήνετε τον εξοπλισμό στο αυτοκίνητο, έστω και αν λείψετε για λίγο.
• Στο ξενοδοχείο φροντίστε να κλείνετε τα παράθυρα όταν φεύγετε ή να δίνετε την τσάντα για φύλαξη στη ρεσεψιόν.
Αποφεύγοντας την πεπατημένη
Φωτογραφία δεν είναι μόνο η αποτύπωση ενός θέματος, συχνά πολυφωτογραφημένου. Πάνω απ’όλα εκφράζει την σχέση του φωτογράφου με το περιβάλλον του, δίνει πληροφορίες για την προσωπική του εκτίμηση των πραγμάτων, γίνεται μέσο επικοινωνίας. Όταν κάποιος φωτογραφίζει μηχανικά ή από …συνήθεια, έρχεται σε ένα δημιουργικό αδιέξοδο. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι αδιάφορο ή να θυμίζει κακή κάρτ-ποστάλ. Ακριβώς επειδή τα αξιοθέατα έχουν απαθανατιστεί από χιλιάδες επισκέπτες το καθήκον του φωτογράφου γίνεται πιο δύσκολο. Χρειάζεται μία πιο δημιουργική προσέγγιση με στοιχεία πρωτοτυπίας. Οι φωτογραφίες πρέπει να είναι δυνατές, ενδιαφέρουσες και να κινήσουν την εξεταστική ματιά κάποιου τρίτου ώστε
να μείνουν στην μνήμη του.
Η εξάσκηση της φωτογραφικής ματιάς.
Προσέχοντας πιο συνειδητά τον κόσμο εξασκείται αυτόματα και η φωτογραφική ματιά. Η ανακάλυψη μοτίβου αντιστοιχεί στον μισό δρόμο για μια καλή φωτογραφία.
Πρίν κοιτάξουμε μέσα σπό το σκόπευτρο πρέπει να προεικονίσουμε το ιδανικό κάδρο στο μυαλό μας.
Με τον καιρό θα αποκτήσουμε μεγαλύτερη ευχέρεια στο να βρίσκουμε ενδιαφέρουσες εικόνες.
Είναι οπωσδήποτε πολύτιμη η διαρκής ενημέρωση και επαφή με την δημιουργική εργασία γνωστών φωτογράφων. Παρατηρώντας και μελετώντας τις εικόνες τους, σταδιακά αποκτούμε γνώσεις αισθητικής και σύνθεσης, διαμορφώνοντας το φωτογραφικό μας αισθητήριο.
Η σημασία του περιεχομένου στη φωτογραφία των διακοπών
Τα μοτίβα που απεικονίζονται συνήθως κατά την διάρκεια ενός ταξιδιού είναι τοπία, αξιοθέατα και πορτρέτα ντόπιων. Όλα αυτά μαζί συνθέτουν μία πλήρη εικόνα του μέρους που επισκέφτηκε ο ταξιδιώτης.
Τοπία
Για να έχει η φωτογραφία ενός τοπίου ενδιαφέρον δεν αρκεί να απεικονίζει εξωτικά μέρη και μεγαλειώδη κτίρια. Πρέπει να αποδοθεί σωστά η ατμόσφαιρα που επικρατούσε την συγκεκριμένη στιγμή,
να δοθούν συγκριτικά στοιχεία, να τονιστούν οι λεπτομέρειες κ.τ.λ. Χάρη στο φως το τοπίο αλλάζει συνεχώς μορφή και ατμόσφαιρα. Οι περισσότεροι τουρίστες φωτογραφίζουν ένα μέρος στις ώρες αιχμής, σε στιγμές που το επισκέπτεται όλος ο κόσμος. Πιο ιδιαίτερες είναι φωτογραφίες τραβηγμένες νωρίς το πρωί όταν το φως είναι ακόμα ψυχρό και η ατμόσφαιρα μπλεδίζει ή αργά το απόγευμα όταν πέφτει ο ήλιος και δίνει ζεστό φως με χαμηλό κοντράστ. Βλέπετε, τις ώρες που ο ήλιος είναι ψηλά το κοντράστ ανεβαίνει, το φως σκληραίνει και δεν κολακεύει κανένα αντικείμενο. Το χρώμα Το χρώμα που επικρατεί σε ένα τοπίο παίζει μεγάλο ρόλο στην απόδοση της ατμόσφαιρας.
Δεν χρειάζεται να υπάρχει μεγάλη ποικιλομορφία - αντιθέτως συνθέσεις στις οποίες κυριαρχούν ίδιες τονικότητες, απαλά χρώματα ή είναι αυστηρά μονόχρωμες έχουν συχνά μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Ακόμα μπορεί να τονιστεί και το βάθος ενός τοπίου χρησιμοποιώντας συνδιασμούς χρωμάτων: το κόκκινο, πορτοκαλί και κίτρινο πιέζουν προς τα εμπρός, το πράσινο είναι ουδέτερο ενώ το μπλε αιωρείται και λειτουργεί σαν φόντο.
Ο ορίζοντας
Είναι απαραίτητο να κατέχει ο ουρανός κάθε φορά το 1/3 του κάδρου; Μερικές φορές
το τοπίο αποκτά μεγαλύτερο ενδιαφέρον π.χ. αν δοθεί έμφαση στα σύννεφα που θα καλύψουν το μεγαλύτερο μέρος της εικόνας. Με έναν ευρυγώνιο φακό στραμμένο προς
τα πάνω δημιουργούνται πολύ όμορφες συνθέσεις. Οπωσδήποτε χρειάζεται προσοχή στην ευθυγράμμιση του ορίζοντα. Δεν πρέπει να γέρνει προς την μία ή την άλλη μεριά του κάδρου.
Το σύνθετο κάδρο
Νέες προοπτικές ξεπροβάλλουν ότανο φωτογράφος καδράρει το θέμα του μέσα σε ένα άλλο σχηματοποιημένο σκηνικό που θα καλύψει το πρώτο πλάνο της φωτογραφίας. Μπορεί για παράδειγμα να φωτογραφηθεί ένα τοπίο μέσα από ένα ανοιχτό παράθυρο που θα λειτουργήσει σαν κάδρο.
Μεταβάλλοντας το σημείο λήψης
Χρησημοποιώντας μηχανή ρεφλέξ ο χρήστης τείνει να φωτογραφίζει από συγκεκριμένο ύψος. Όμως πρέπει να διαφοροποιεί την ματιά του και να αξιοποιεί ασυνήθιστες γωνίες είτε από ψηλά είτε χαμηλά. Παράλληλα μεταδίδει ο φωτογράφος με αυτόν τον τρόπο το προσωπικό του ύφος στον θεατή. Μία φωτογραφία από χαμηλά χαρακτηρίζεται από μεγαλύτερη εσωστρέφεια ενώ από ψηλά δίνει την αίσθηση της υπεροψίας. Μερικές φορές εμφανίζονται με αυτόν τον τρόπο στοιχεία που αρχικά δεν ήταν ευδιάκριτα και με αυτόν τον τρόπο την ομορφαίνουν.
Παίζοντας με το βάθος πεδίου
Το ανθρώπινο μάτι έχει συνηθίσει να βλέπει καλεστιασμένες εικόνες. Αντίθετα όταν χρησιμοποιηθεί ένα ανοιχτό διάφραγμα στο φακό της φωτογραφικής μηχανής μειώνεται
η οξύτητα στα μέρη της εικόνας που δεν είναι εστιασμένα. Με αυτό τον τρόπο μπορεί να δοθεί έμφαση σε ένα σημείο της φωτογραφίας που θα φαίνεται καθαρά ενώ τα υπόλοιπα στοιχεία θα φλουτάρουν.
Τα ανεπιθύμητα στοιχεία
Όταν κοιτάμε γύρω μας βλέπουμε συνειδητά μόνο εκείνα τα πράγματα που κινούν την προσοχή μας. Αντίθετα η φωτογραφική μηχανή καταγράφει κάθε λεπτομέρεια που βρίσκεται μπροστά από τον φακό κατά την διάρκεια της λήψης. Αυτό συχνά καταλήγει στην παρουσία ανεπιθύμητων στοιχείων που μπορούν να χαλάσουν όλη την εικόνα. Συνήθως βρίσκονται στις άκρες του κάδρου, στις γωνίες. Πριν οριστικοποιηθεί η λήψη πρέπει να ξανακοιταχτούν μέσα από το σκόπευτρο με μεγάλη προσοχή όλες οι λεπτομέρειες του θέματος.
Φωτογραφίζοντας ανακλάσεις
Συνδιάζοντας την πραγματικότητα με τις ανακλάσεις αντικειμένων μέσα από λακούβες, γυάλινα κτίρια, καθρέπτες κτλ. δίνεται μια άλλη διάσταση στην φωτογραφία. Ανάλογα με την γωνία λήψης πραγματοποιούνται ενδιαφέρουσες συνθέσεις που μπορούν να τονίσουν μέρη μιας εικόνας.
Φωτογραφίες ανθρώπων
Το σημαντικότερο στην ταξιδιωτική φωτογραφία, εκεί που βρίσκεται όλη η ουσία, είναι η επικοινωνία με τους ντόπιους και η απεικόνισή τους. Εκτός από τεχνικά προβλήματα που μπορούν να παρουσιαστούν δημιουργούνται και πολλοί ηθικοί ενδοιασμοί, κυρίως σε χώρες του τρίτου κόσμου με έκδηλη φτώχεια και κοινωνικά προβλήματα.
Μερικές πρακτικές συμβουλές
• Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζουν η τοπική αγορά, το παζάρι και γενικά μέρη όπου συναντιούνται μεγάλα πλήθη ανθρώπων. Μερικές φορές η φωτογραφία ενός ανθρώπου καθώς ασχολείται με την δουλειά του είναι
πιο χαρακτηριστική από ένα απλό πορτρέτο. Μπορεί να είναι τόσο απασχολημένος που
δεν καταλαβαίνει καν ότι φωτογραφίζεται. • Ωραία πορτρέτα γίνονται και όταν φωτογραφηθούν άνθρωποι καθώς παρακολουθούν κάποια εκδήλωση ή θέαμα όπως θεατρική παράσταση, κοκορομαχίες, ποδοσφαιρικό αγώνα. Οι εκφράσεις τους είναι πολύ χαρακτηριστικές.
• Η γνωριμία με κάποιον ντόπιο είναι πολύ χρήσιμη καθώς μπορεί να οδηγήσει τον φωτογράφο κοντά σε άλλους κατοίκους που θα ήθελαν να φωτογραφηθούν.
• Πίσω από τα μέρη όπου συναντιούνται όλοι οι τουρίστες υπάρχουν πάντοτε δρομάκια και στέκια με μεγάλο ενδιαφέρον. Αρκεί να υπάρχει όρεξη και ελάχιστος χρόνος για μερικά παραπανίσια χιλιόμετρα
ΑΠΟ http://www.photo.gr/main.php?showpage1=show_artcl_content.php&id=167
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου